Marketing tips en uitleg

Dé plek op het internet voor marketing blogs, tips en uitleg: Kennisdomein! Weet jij eigenlijk wel wat marketing is? Hoe marketing werkt en welke marketingkanalen er allemaal zijn? De marketing uitleg op deze website geeft een helder antwoord op deze vragen. Wanneer jij de blogs en tips op onze website leest, vult jouw hoofd zich met professionele kennis. Je pakt daarmee direct een voorsprong op je concurrent. De nieuwe kennis straalt af op jouw omzet. Bovendien word je er een betere ondernemer door. Zijn dit genoeg redenen om door te lezen? Wij denken van wel!

De kracht van affiliate marketing: hoe een netwerk je verkoop verhoogt

Affiliate marketing: een laagdrempelige manier om je bereik te vergroten, zonder flinke investering vooraf. Lees hier hoe samenwerken met een affiliate netwerk je verkoop kan boosten en kosten kan drukken. Samenwerken met een affiliate netwerk is niet nieuw maar wel hot. In tegenstelling tot bijvoorb...

Kleurenpsychologie in de praktijk

Ontdek de impact van kleur op ons gedrag en keuzes in ons dagelijks leven. Duik in de wereld van kleurenpsychologie en ontdek hoe je kleur kunt inzetten voor succes. Lees verder! Hoe werkt kleurenpsychologie in de praktijk? Bedrijven maken dankbaar gebruik van kleurenpsychologie, internationaal beken...

Effectieve engagement marketing: van merkverbinding tot klantbetrokkenheid

Engagement: méér dan alleen betrokkenheid. Ontrafel met ons de kracht van engagement marketing, van merkverbinding tot klantdoel. Blijf lezen voor handige tips en inzichten! Engagement lijkt een eenvoudig te vertalen term. Meestal staat het voor ‘betrokkenheid’. Spreken we over ‘engagement ma...

De kracht van het AIDA-model: Stappenplan naar succesvolle klantconversie

AIDA – vier letters met grote impact in de marketingwereld. Maar wat betekenen ze en hoe kunnen ze jouw verkoop stimuleren? Dit blog onthult het stappenplan naar succesvolle klantconversie. Terwijl de marketing zich bedient van de meest moderne methodes, is het AIDA-model eigenlijk al best oud....

Wat is yield en revenue management?

Verkoop je goederen of diensten effectiever met yield en revenue management. Leer hoe je de prijselasticiteit optimaal benut en je winst maximaliseert. Lees verder en ontdek hoe! De termen Yield management en Revenue management worden meestal door elkaar gebruikt. Er wordt hetzelfde mee bedoeld: bij ...

Above en Below the fold

Boven of onder de vouw: klinkt ouderwets, toch? Maar deze krantenterm heeft grote invloed op online adverteren en webdesign. In dit blog leggen we uit waarom. Het Engelstalige begrip above en below the fold wordt in het Nederlands vertaald met ‘boven en onder de vouw’. Wat heeft dit met marketing...

Een betere marketing en sales funnel

Wil je jouw potentiële klanten converteren naar loyale klanten? Wij leiden je door het proces van het opbouwen van een effectieve marketing en sales funnel, een sleutel tot succesvolle verkoop! Kies je voor het opzetten van een marketing en sales funnel, dan nemen jouw marketing- en salesactiviteite...

Toepassen van SMART

SMART, veel meer dan slim. Dit blog ontrafelt de essentie van dit principe en hoe het helpt bij het formuleren van doelstellingen. Lees verder voor een praktische gids naar effectieve, meetbare doelen. SMART is een Engels woord voor slim. Het wordt dan ook vaak vertaald als een slim principe. Echter,...

Inbound en outbound telemarketing

Verken de wereld van telemarketing: haar kracht, beperkingen en wettelijke regels. Leer over de twee types – inbound en outbound – en ontdek hoe ze je bedrijf kunnen beïnvloeden. Telemarketing, telefonische verkoop, heeft voor- en nadelen en is gebonden aan regels. Het telefonisch verkop...

Wat is e-commerce?

Wat is e-commerce en waarom is het belangrijk? Duik in de wereld van digitale handel, waar je alles leert over haar betekenis, impact en de obstakels die je mogelijk tegenkomt. E-commerce, voluit Electronic commerce, is een verzamelnaam voor alle manieren waarop handel kan worden gedreven via compute...

Veelgestelde vragen

Marketing, wat is dat?

We hebben het er dagelijks over: Marketing. Maar wat is het eigenlijk. Dat is niet zo eenduidig te omschrijven. Een samenbindende factor is in ieder geval de communicatie die van jouw kant plaatsvindt. Marketing bestaat daarbij uit een groot aantal handelingen die we als ondernemer verrichten. De belangrijkste en meest bekende vorm is natuurlijk het maken van reclame. Maar hoe komt zo’n reclame eigenlijk tot stand?

Wanneer is marketing ontstaan?

Je zou kunnen stellen dat de moderne marketing is ontstaan aan het begin van de 20e eeuw. De Amerikaanse staat Illinois zuchtte onder haar landbouwoverschotten. Er werd naarstig gezocht naar nieuwe afzetkanalen en hiertoe werden verkoop stimulerende activiteiten ontplooid. Een belangrijke naam die verbonden is aan de ontwikkelingen op het gebied van marketing, is Dave Trott. Volgens hem waren mensen al met marketing bezig in de prehistorie. Ook over hem lees je in onze marketing blogs.

Hoe werkt marketing?

Marketing is niet iets van de laatste 10 jaar. Marketing was al belangrijk in het stenen tijdperk. Waar destijds mensen met elkaar communiceerden door middel van wandtekeningen doen we dat nu op een andere manier. We gedragen ons in veel gevallen nog steeds als neanderthalers, maar gebruiken nu andere middelen om elkaar te ‘bereiken’. Je kunt hiermee dus concluderen dat marketing in de ‘mens’ zit en niet in de middelen. De gedachte is nog steeds hetzelfde als in het stenen tijdperk, maar we hebben nu meer kennis en de middelen om de boodschap sneller naar de juiste doelgroep over te brengen.

Opvallend is dat vooral de technologische ontwikkelingen in de laatste 10 jaar een grote sprong hebben gemaakt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de smartphone en social media. De verwachting is dat het de aankomende 10 jaar nog veel sneller zal doorontwikkelen. De komende jaren zal bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ondernemingen. Door meer te weten over het individu kunnen we, als het goed wordt uitgevoerd, een steeds gerichtere communicatie boodschap overbrengen naar de consument.  Een goede marketingstrategie met de inzet van de juiste middelen brengt de juiste doelgroep in beweging, waardoor de kans groter is dat je een plekje veroverd in de gedachte van de doelgroep.

Waar bestaat marketing uit?

Zoals we eerder al opmerkten, is de essentie van marketing eigenlijk altijd communicatie. Vandaar dat we je graag ondersteunen met bruikbare communicatie tips. Lees bijvoorbeeld alles over het Nederlandse gebruik van e-mail en social in ons communicatie blog met een gelijkluidende naam als titel. Heb jij je al eens verdiept in de invloed van influencers? Ze vormen de meest actuele stap in de wereld van online marketing. 

Welke marketingkanalen zijn er?

Daarmee stuiten we direct ook op de vraag welke marketingkanalen er eigenlijk allemaal zijn. Dat zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar je zult begrijpen dat vooral de digitale uitingen hierin op dit ogenblik een enorm aandeel hebben. Het gaat daarbij lang niet altijd om het aan de man brengen van je product. Zo geven we je ook graag uitleg over de wijze van communicatie om je bedrijfsreputatie te verbeteren. De herkenbaarheid van jouw bedrijf en de positieve lading die deze herkenning oplevert, zullen in hoge mate bijdragen aan de verkoop van jouw goederen of diensten.

Bekende marketingkanalen vormen natuurlijk de sociale media. Het is daarbij zaak om constant op te letten hoe de ontwikkelingen zich daar voltrekken. Steeds zijn er nieuwe trends te ontwaren en worden nieuwe kanalen populair. Lees onze communicatie blogs over rendabel zoekmachine adverteren en ook de uitleg over wat zoekmachine marketing nu eigenlijk is. Naast internet blijft natuurlijk ook de reclame op televisie en radio van belang. Radio commercials en informatieve gesprekken over jouw product worden daarbij vooral in de auto gehoord.

Welke marketinginstrumenten zijn er?

Spreken we over marketing instrumenten, dan denken we aan methodes om een betere conversie te bereiken. Die conversie bestaat erin dat een bezoeker met behulp van jouw marketing informatie wordt omgevormd tot een enthousiaste afnemer van jouw product. De marketing funnel speelt hierbij een belangrijke rol. Deze trechter vormt de route die jij je klanten graag laat afleggen. Bij onze communicatie uitleg gaan we daarbij gelijk nog een stapje verder. Zo koppelen we gelijk ook het ‘See Think Do Care model’ aan deze theorie.

Doordat er steeds meer data beschikbaar is en het gebruik van data een steeds belangrijkere rol speelt in ondernemingen is het belangrijk om kritisch te kijken naar het inregelen van de hiervoor benodigde kanalen en systemen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een reserverings- en/of kassasysteem of het inregelen van de beschikbare analyse systemen. Dit is niet alleen belangrijk omdat het op den duur voor meer inzicht en rendement kan zorgen, maar ook omdat de implementatie van deze systemen ingrijpend kan zijn voor de bedrijfsvoering.

Het afgelopen decennium is de toepassing van marketing in een stroomversnelling geraakt. Marketeers hebben afkortingen gecreëerd die de consument niet meer begrijpt. Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van de termen; CPM, CPL, DMP, CTR, KPI, PPC, SEO en SEA? Ben je geen marketeer dan is de kans groot dat de meeste termen jou weinig ‘zeggen’.

Door de steeds complexere technieken (lees; mogelijkheden) zijn er verschillende marketingtermen bedacht. Waar sommige termen onnodig moeilijk geformuleerd worden, maken andere het leven van de marketeer een stuk eenvoudiger.

Waarom marketing en communicatie?

Wanneer jij druk bezig bent met je eigen onderneming, houd je veel te weinig tijd over om op zoek te gaan naar goede marketing uitleg. Kennisdomein ziet hier voor zichzelf een belangrijke taak weggelegd. Met onze marketing en communicatie blogs, kunnen wij jou tips en uitleg geven vanuit een professioneel oogpunt. Dit betekent dat wij alvast de juiste selectie voor je hebben gemaakt. Je vindt bij ons op een gemakkelijke manier zeer hoogwaardige informatie. Die wordt jou aangedragen door professionals uit allerlei kennisgebieden. Afhankelijk van jouw eigen kennis kun je bij ons op elk niveau instappen. Zo verzorgen wij marketing en communicatie voor beginners en zelfs voor dummies. Maar ook volwassen bedrijven, retailers en marketeers met veel ervaring, lezen onze communicatie uitleg en gevarieerde blogs met grote belangstelling.